Kinderen van nu 4


Door Linda Zwemer

Kinderen van nu zijn anders. Ze zijn vaak wijs, gevoelig, creatief en hebben een sterke verbinding met dieren en de natuur. Ze zijn zeer bewust en stellen veel vragen. Vrijheid is voor hen belangrijk; ze willen vrij zijn om zichzelf te zijn, te spelen en te ontdekken, op hun manier. En dat is niet altijd de manier die gangbaar is. Voor deze kinderen is een andere manier van begeleiden nodig. Eén die gebaseerd is op intuïtie en gelijkwaardigheid. Want probeer je deze kinderen alleen met rationele elementen te bewegen om iets te gaan doen, dan zal je van een koude kermis thuiskomen. Zij willen weten waaróm iets moet zoals het moet en nemen geen genoegen met: omdat ik dat nou zo eenmaal wil. Als ze het nut niet van iets in zien, zullen ze het ook niet gaan doen. Noem het eigenwijs of liever zeer zelfbewust. Zij kiezen hun eigen pad.

Als ouder, docent of begeleider vraagt het om op hartsniveau een verbinding met het kind aan te gaan. Gelijkwaardige communicatie, open, eerlijk. Zeg wat je voelt en wat je echt bedoelt. De basis is het bieden van een open ruimte, waarin het kind helemaal zichzelf mag zijn. Laat je oordelen los en kijk naar de puurheid, de oorspronkelijkheid van het kind en wat het kind nodig heeft.

Tegenwoordig zie je vaak kinderen die boos of gefrustreerd zijn. Zij zijn vaak niet gezien in hun authenticiteit en moeten iets zijn wat ze eigenlijk niet kunnen zijn. Ze moeten voldoen aan de normen en waarden die niet van hen zijn en waar zij ook duidelijk het nut niet van in zien. Lang stil zitten op een stoel op school; dingen uit je hoofd leren, huiswerk maken. Neem nou het stil zitten op school een hele dag; als volwassene is dat al haast onmenselijk, laat staan voor een kind? Hoe kunnen we dat van deze vaak energieke kinderen verwachten? Veel van deze kinderen hebben weerstand om naar school te gaan, omdat ze daar niet worden begeleid en worden uitgedaagd op een manier die bij hen past. Ze gaan zich vervelen, onderpresteren, worden boos of trekken zich terug.

Iemand zei laatst tegen mij: kinderen gaan niet naar school om te leren, maar om in het systeem te passen. En dat geeft precies de kern van het probleem aan. We gaan naar school om in het systeem te passen, te voldoen aan de normen en waarden van de maatschappij. Maar waar blijft dan de creativiteit, de vernieuwing, het plezier? Wat gek toch dat we naar school gaan met weerstand, niet de dingen doen die we zouden willen doen, maar lijdzaam volgen om vervolgens in een baan te belanden waar we hetzelfde doen en uiteindelijk met pensioen te gaan en hopelijk dan eindelijk wel te gaan doen wat we al zo lang zouden willen. Waarom niet gelijk hiermee beginnen als kind? Dat is toch waar het leven om gaat? Waarom wordt ons dat niet geleerd op school? Wie je in essentie bent, wat je wilt in het leven en wat je talenten en passies zijn en hoe je die in kan zetten om de wereld mooier te maken en voor het grote geheel. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die zich realiseren dat het ook op een andere manier kan. Er ontstaan mooie initiatieven, zoals het natuurlijk leren dat aansluit bij de beleving van het kind. Kijken naar wat hij kan en wil en hierin volgen, aanbieden wat nodig is. Wil het kind muziek maken? Sporten? Koken of creatief aan de slag? Begeleid en ondersteun het kind om te leren en te laten ervaren wat hij wil en goed kan. Het is niet zo dat kinderen niet in het systeem passen, het systeem past niet bij het kind. Kinderen van nu hebben een andere vorm van begeleiding nodig en daar moet ruimte voor komen.

Een prachtige manier om kinderen weer en meer in contact te laten komen met wie ze zijn en wat ze willen, is door met ze de natuur in te gaan en de verbinding met de natuur te ervaren. Door zich met de natuur te verbinden, verbinden ze zich met zichzelf. Verder heeft de natuur een rustgevende werking. De tomeloze energie van deze kinderen kan een uitweg vinden bij het klimmen in bomen, springen over slootjes of rennen over een grasveld. De nieuwsgierige, onderzoekende aard van deze kinderen wordt gevoed door hen mee te nemen op ontdekkingsreis langs bomen, slootjes en kleine en grote dieren. Je kan er spelletjes doen, ontladen, opladen en ontdekken. En bovenal; weer verbinden met jezelf. Laat kinderen dus weer stoeien, ravotten, in de plassen en de modder spelen, hutten bouwen en in bomen klimmen. Ze leren er zoveel van, bovenal wie zij van nature zijn met al hun talenten en wat zij de wereld te bieden hebben.

Wil je meer weten over hoe je (innerlijke) kinderen van deze tijd begeleidt? Volg dan de training Krachtdierenspel of de Opleiding tot Natuur Coach. Hierin krijg je handvatten aangereikt en ga je zelf ervaren hoe je op hartsniveau vanuit intuïtie anderen begeleidt, met de natuur als spiegel.

Facebooktwittergoogle_plus
Facebooktwitter

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 gedachten over “Kinderen van nu

  • Coachpraktijk t Hart, Annemarie

    Natuurcoachings en het krachtdierenspel zijn pracht technieken!
    De natuur werkt helend, geeft ruimte, vrijheid en openheid.

    Ik heb heel veel zin om met het krachtdierenspel aan de slag te gaan.
    De natuur, mens & kids verbinden, super toch!

    • admin Bericht auteur

      Ha Desi,

      Dank je wel voor je mooie woorden! En wat leuk dat je graag bij ons een training wil volgen! Het Krachtdierenspel is een begeleidingsvorm inclusief training. Je leert dan te werken met het door ons ontwikkelde Krachtdierenspel. Of je kan de opleiding tot NatuurCoach volgen, waarin het Krachtdierenspel ook een prominente rol heeft. De volgende opleiding tot NatuurCoach is start in Ierland!
      Kijk rustig rond op onze site en als je vragen hebt dan horen we ze graag.
      Lieve groet,
      Sander en Linda