Wat doe je als je hoofd je weer voorbij rent…?


Je kent het vast wel. Je zit niet zo lekker in je vel en je hoofd lijkt steeds voor je uit te rennen. Het neemt je mee en jij bent de lijdzame volger. Op dat soort momenten is het heel fijn en vaak ook nodig om weer helemaal bij jezelf te komen. In het hier en nu. In je lijf. Hoe kan je dit doen? Een aantal tips die je hierbij kunnen helpen:

  1. Ga naar buiten, ga wandelen, de natuur in.  Hierdoor kun je de verbinding met de natuur en de helende krachten van haar nog meer ervaren. Zet al je zintuigen open! Naast dat het je frisse lucht biedt, zorgt het voor beweging op fysiek nivo en je zet figuurlijk stappen om uit de zwaarte van je hoofd te komen.
  2. Vind een plek in de natuur waar je heerlijk kunt zitten. En ontspan. Zie ook de oefening op deze blog: Stil zitten in de natuur.
  3. Ga tegen een eik staan. Elke boom heeft zijn eigen helende eigenschappen en karakter. De eik geeft je rust en laat je aarden. Ook als je bijvoorbeeld last hebt van je rug, is het een geweldige  boom; ga er een tijdje met je rug tegenaan staan en je zal merken dat je rugpijn minder wordt of zelfs verdwijnt. Maak contact met de boom, zowel fysiek door je hand er eerst op te leggen, als energetisch; in gedachten kun je hallo zeggen tegen de boom en vragen of hij je wilt helpen. Stel je open voor zijn helende krachten. Zit of sta er een tijdje. Als je weg gaat, bedank dan de boom voor zijn hulp.
  4. Ook de dieren kunnen je helpen Zoek contact met de dieren die je onderweg tegenkomt. Sommigen kun je misschien aaien, zoals een koe of een hond. Anderen zie je misschien in de verte; de buizerd, konijntjes, het roodborstje. Maak er vanuit je hart contact mee. Voel je verbonden met alles om je heen. Dieren hebben de prachtige eigenschap, net als de natuur, dat ze je in het hier en nu brengen. Er is geen ander moment.  Misschien heb je zelf een huisdier; maak hier dan contact mee: een kat die op schoot ligt, maakt je rustig. Een hond die met je speelt, herinnert je aan de speelsheid van het leven. Zie de dieren als belangrijke helpers en vrienden. Daarnaast staat elk archetype dier (de kat, de hond, de buizerd) voor een bepaalde boodschap. De kat bijvoorbeeld over eigenwijsheid, de hond over trouw en de buizerd over grondig loslaten en verder richten op je doel. De boodschappen van de Krachtdieren. Als je je daarmee verbind, zul je merken dat er oneindige hulpbronnen zijn die je begeleiden op je pad.
  5. Ademen! Het lijkt zo simpel, maar vaak vergeten we het! Vind een mooie plek in de natuur en ga een kwartier (of langer) diep en langzaam ademen. Concentreer je op je ademhaling, laat al je aandacht daar naartoe gaan. Je kunt je hand op je buik houden, om daarheen te ademen.
  6. Als je hoofd maar door blijft ratelen, is een wandelmeditatie misschien wat voor jou. Zet elke stap langzaam en heel voorzichtig, zodat je bijna stil staat. Breng je aandacht naar je voeten. Je masseert als het ware de aarde. Bij elke stap zeg je een zin:

Ik ben aangekomen.

Ik ben thuis.

In het hier en in het Nu.

Ik ben krachtig.

Ik ben vrij.

In het absolute

verblijf ik.

Deze wandelmeditatie is van Thich Nhat Hahn. Doe dit een tijdje. Zolang dat je merkt dat er in je hoofd geen ruimte meer is voor gedachten, behalve de woorden die je opnoemt. Voel en ervaar wat het met je doet. Ben je klaar, zoek dan een rustig plekje om te zitten.

  1. Als je hoofd weer wat leger wordt, zeg dan positieve affirmaties op. Bijvoorbeeld: Alles wat ik nodig hebt, komt moeiteloos naar me toe. Of: Ik verdien het allerbeste. Herhaal deze in je hoofd en door de dag heen. Je kunt ze ook opschrijven.  Zo kun je gedachten die je niet meer voeden en waar je hoofd mee vandoor gaat, vervangen door meer constructieve gedachten! 🙂
  2. En de belangrijkste: ‘dwing’ jezelf om dagelijks iets te doen waardoor je je hoofd leegmaakt en weer bij jezelf komt. Kies een manier die voor jou werkt, doe het en… blijf het doen! Je zal zien dat er dingen veranderen in je leven! Veel plezier!

DSC_1047

 

 

Facebooktwittergoogle_plus
Facebooktwitter

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *